Twitter vernieuwt stats in adverteerders dashboard drastisch #like

De mensen die me al lazen op Twittermania weten dat ik een enorme fan ben van stats, data en analyses daarvan; zeker als het onderwerp Twitter en onze tweets is. Op Twittermania schreef ik al eens hoe je als ‘normale’ gebruiker toegang kon krijgen tot het stats dashboard dat eigenlijk alleen voor adverteerders is voorbehouden. Dat is heel handig, zeker als je daarbij ook gebruik maakt van Twitter cards die daar heel gedetailleerde rapportages tonen. Gisteren werd het analyse gedeelte van het dashboard verandert inmijn eerste indruk…. WOW!

Schermafbeelding 2014-07-12 om 09.46.56

In bovenstaande afbeelding zie je een eerste indruk van het nieuwe dashboards. Wat direct opvalt is dat je timeline gewijzigd is, je ‘timeline’ laat nu niet alleen de hoeveel tweets zien en welke effecten die gehad hebben, maar toont het bereik van je tweets:

Schermafbeelding 2014-07-12 om 09.52.31

Daarnaast zie je eronder dat je kunt kijken naar alleen je tweets, of je tweets + je reply’s of alleen de tweets die je gepromoot hebt (in ons geval blijft die als niet-adverteerder dus leeg).

Maar dat is niet alles:

Schermafbeelding 2014-07-12 om 09.55.19

klik op afbeelding voor grote versie

In de rechterkolom zie je je timeline, maar dan steeds als een andere ‘waarde’.

Engagement rate is de bovenste, en zoals je ziet heb ik vandaag een topdag! Als je met je muis over de grafieken hoovert krijg je per dag de waarde die erbij hoort.

Na de grafiek met engagement krijg je de grafiek van kliks op je links.

Daarna toont het dashboard de grafiek met de retweets die jouw tweets kregen om daaronder verder te gaan met de grafiek van hoevaak je tweets favoriet gemaakt zijn. Maar let wel, er bestaan veel redenen waarom mensen tweets ‘favven’. Ik doe dat als ik een tweet op ijn mobiel zie die ik later op mijn gemak nog even na wil lezen als ik achter mijn laptop zit. En zo bestaan er allerlei redenen. (ik zag een keer een heel mooi voorbeeld van iemand die alle positieve tweets die over hem verstuurd werden (het was een restaurant account) favoriet maakte. Maar het mooie was dat hij die gefavoriete tweets middels een widget op zijn website toonde en daarmee een pagina met echte testimonials gemaakt had die nog dynamisch was ook!)

Dit overzicht eindigt met een overzicht in grafiekvorm van alle gesprekken ofwel reply’s die je via je Twitteraccount had.

En voor de duidelijkheid, dit werkt dus allemaal in realtime, dus elke klik, reply, fav zie je direct terug in je dashboard!

Maar dat is nog lang niet alles hoor (ik vrees zelfs dat ik de komende dagen steeds meer ga ontdekken) dat het dashboard voor je in petto heeft!

 

Twitter laat je ook elke tweet apart analyseren! Ik postte na de wedstrijd Ned Chili onderstaande tweet (een quoted retweet van VanGils) en die kreeg nogal wat aandacht zoals je ziet:

Schermafbeelding 2014-07-12 om 10.07.23

Het geef me mooi de kans om te laten zien hoe gedetailleerd je feedback krijgt in het nieuwe dashboard. Zo kun je nu zelfs onderscheid maken tussen kliks in de Twittertimeline en kliks op basis van de embedde tweet! Maar ook heel nieuwe metrics als het aantal keren dat er op mijn profielpagina is gekeken vanuit die tweet. Ik ken heel wat tooltjes, maar dit soort data heb ik nog nooit ergens anders gezien dan nu! Zelfs het aantal volgers dat op basis van deze tweet ik erbij kreeg.

In onderstaande animatie uit Twitters eigen blog zie je dat in beweging:

TAD_Buzzfeed_Animated

 

Ik ben wel vaker enthousiast over Twitter, maar hiermee zijn ze een hele stap vooruit gegaan. De stats zijn dus beschikbaar voor iedereen die adverteerder is, maar ook als je cards aan je website (en je account) gekoppeld hebt krijg je ze. En als je doorzet is dat waarschijnlijk zelfs niet nodig.

Ik ga dit weekend nog dieper erin duiken, maar bovenstaande lijkt me al voldoende motivatie om direct te gaan kijken of je ook toegang tot ads.twitter.com kunt krijgen. Lukt dat niet; geen nood, onder analytics.twitter.com draait een alternatieve versie zonder het ads gedeelte, misschien lukt het daar wel, en anders zo snel mogelijk Twitter Cards implementeren op je website (een gewone WordPress heeft dat standaard bijvoorbeeld!)
Meer lezen…

Naschrift: op 27 augustus 2014 gaf Twitter de stats vrij voor iedereen:

Deel dit artikel met je volgers/ vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •