Twitter test aparte timelines voor tv-shows

Wie met enige regelmaat hashtags als #pauw, #dwdd, #ikvertrek of #bzv bekijkt weet dat Twitter tv kijken van een geheel nieuwe ervaring voorziet. Het zogenaamde ‘Tweede Scherm’ werkt als een tierelier en maakt van menig programma een comedyshow. Maar soms is het tweede scherm ook heel informatief, bijvoorbeeld bij een tv-event als #RTLdebat. Mashable schrijft vandaag dat twitter aan het experimenteren is met tv hashtags door die een geheel nieuwe timeline te geven zoals we die nog niet eerder zagen!

twitter tv

Op het web heeft Twitter al een eerder experimenten gedaan, en daarna regelmatig ingezet, met ‘Hashtag homepage take-overs’ daarbij kregen geselecteerde hashtags een totale make-over en pagina’s die geheel opgebouwd werden rond de verschillende soorten content die via Twitter en de hashtag gedeeld werden.

Twitters nieuwe test brengt iets soortgelijks naar je mobiel (in eerste instantie lijkt het iPhone only, maar dat wordt als de test uitgerold wordt ook naar andere platformen doorgetrokken).

Mashable heeft een aantal screenshots die tonen hoe het er live uitziet:

TwTimelines1

Als je op een tv-gerelateerde hashtag klikt die aan de test meedoet, dan krijg je een popup die je vraagt of je de realtime timeline van de tv-show wilt bekijken. let op de prompt: ‘On Now’. De speciale tv-timelines werken dus blijkbaar alleen als de show live (lineair) uitgezonden wordt.

Kies je ervoor dan krijg je een timeline die in drie delen is opgehakt:

TwTimelines2

De timeline waarin je ‘binnenkomt’ heet ‘Highlights’ en bevat de tweets die de meeste interactie (favs en retweets) kregen, daarnaast staat de timeline ‘Media’:

TwTimelines4

Via die feed krijg je alle foto’s en video’s rond de show. Als laatste krijg je de ‘normale’ timeline als je op een hashtag klikt en zie je alle tweets die de hashtag term bevatten:

TwTimelines3

Het mag duidelijk zijn dat Twitter hiermee zowel het publiek alsook de makers van de show een plezier doet. Het tweede scherm is volgens een recent onderzoek van Nielsen een enorme aanjager voor kijkers, zowel lineair als uitgesteld:

7966_Promax_Social_TV_Wire_Post_1_D1

Vooralsnog lijkt het erop dat er (nog) geen advertenties in Twitter nieuwe TV Timelines opduiken, maar ik denk dat dat een kwestie van tijd is voordat je als adverteerder rechtstreeks kunt targets op TV Timelines.

Deel dit artikel met je volgers/ vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

1 comment on “Twitter test aparte timelines voor tv-shows”

  1. Pingback: Twitter test aparte timelines voor tv-shows | T...

Comments are closed.