Twitter is 140 karakters of worden het er toch meer?

Ik ken maar weinig platformen die na een gerucht zoveel commotie geven als Twitter; wat dat betreft heeft mijn favoriete platform toch wel een knappe schare followers die elke zucht rond hun speeltje direct trending maken. Zo ook gisteravond toen plots ‘bekend werd’ dat Twitter de 140 karakterlimiet gaat opheffen en tweets van 10.000 karakters gaat toestaan. Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten als de eerste clickbaittitels doen vermoeden, en dat is ook nu het geval…

Jack Dorsey's reactie op opheffen 140 karakterlimiet

Het begon allemaal met een tweet van Re/Code:

Daarin wordt gesteld dat Twitter voor einde Q1 2016 de limiet van 140 karakters zou inruilen voor 10.000 karakters (hetzelfde deed Twitter eerder al met DM’s). Er worden ‘bronnen’ opgevoerd. Normaal zou ik daar al wantrouwig van worden, maar Re/Code staat betrouwbaar bekend, dus toch maar even goed doorlezen.

De tweede reactie die in mijn timeline optrad was die van de  1 aprilgrap:

Als dat het geval zou zijn, dan zijn ze er vroeg bij, maar toen kwam @Jack zelf erbij:

Hij gebruikt hier een manier om meer dan 140 karakters in een tweet te stoppen die sporadisch wel eens voorbij komt: tekst typen in een document en daar een screenshot van maken en die delen. Daarnaast maakt hij melding van een andere optie, de tweetstorm. Dat zijn tweets die beginnen met een nummering om aan te geven dat er meer tweets bij elkaar horen. Andere mogelijkheid was om steeds op jezelf te antwoorden in tweets, op die manier worden de tweets via de blauwe lijntjes aan elkaar verbonden en kun je ze achter elkaar lezen (alleen op twitter.com en in eigen mobiele apps, niet via apps van derden, tenzij je de tweet in detail bekijkt om het hele gesprek te lezen.

Maar ik denk niet dat Twitter echt 10.000 karakters in een tweet gaat plaatsen en die zo ‘as is’ in je timeline pushen. Dat hakt er namelijk nogal in zoals dit voorbeeld laat zien.

Wat er wel gaat gebeuren (wellicht)

Jacks reactie geeft al een hint wat er getest wordt. Een ‘normale’ tweet uit 140 karakters die een soort ‘lees meer’-knop zal bevatten waarmee je de extra content kunt bekijken; allemaal binnen Twitter zelf. En dat is ook de bedoeling van Twitter, mensen op het eigen platform houden. LinkedIn doet het met Longform posts, Facebook liet het al toe en heeft nu ook Facebook Notes en Instant Articles. De trend om van social media platformen ‘walled gardens’ te maken waar de gebruiker zo lang mogelijk binnen gehouden dient te worden is niet nieuw.

Voordeel van deze optie op Twitter is dat deze teksten indexeerbaar én dus doorzoekbaar zijn. Voor online marketeers dus kansen om relevant gevonden te worden.

Maar als altijd zijn er ook bezwaren. Veel online marketeers maken geen gebruik van opties, maar misbruik (auto-DM, mentionspam) en dat is niet in het voordeel van ons, de gebruikers. TwopCharts zag al enkele reële beren op de weg:

Safari - www.couwenbergh.nl - Nieuw bericht toevoegen ‹ -cc Couwenbergh Communiceert — WordPress - Screen Shot 6 jan. 2016 12.01.52

Overkill aan hashtags en het mentionen van heeeeeeel erg veel mensen om aandacht te krijgen zijn inderdaad dingen die zeer waarschijnlijk gemisbruikt zullen gaan worden. Maar gelukkig hebben wij dan altijd nog de optie ‘Block & Report’

Of en hoe Twitter de 140 karakterlimiet gaat aanpassen weet ik natuurlijk niet. Ik hoop dat ze het doen op manier die de huidige gebruikers niet gaat tegenstaan, want zoals uit onderstaande poll van Rick de Haan blijkt, de meesten van ons houden van de restrictie van 140:


Twopcharts maakte een leuke tool om te kijken hoeveel karakters jij gebruikt in j retweets (laatste 200 dan), ik heb geen behoefte aan meer dan 140 tekens:

Deel dit artikel met je volgers/ vrienden
  •  
  •  
  • 5
  •  
  •  
  •