Contentmarketing is één van de meest gebruikte termen voor wie meer wil doen dan zelfpromotie op/ via socialmedia. Het idee -heel kort door de bocht- is dat je niet alleen links deelt naar je eigen website, maar ook -of juist- links naar relevante content op websites van anderen!
Update!
Het was mooi, maar is helaas voorbij:
Door niet alleen aan zelfpromotie te doen laat je zien dat jij de expert bent in jouw businessniche. De relevante content die je deelt via socialmedia draagt daarnaast ook nog eens bij aan de vindbaarheid. Niet alleen binnen de betreffende socialmedia kanalen, maar omdat die tegenwoordig veelal gespiderd worden door zoekmachines als Google en Bing ook daar. Reden genoeg om daar eens dieper in te duiken… [reclamehint: als je wilt kan ik de daar bij helpen]
Externe links met een twist
Okay, je bent nu al overtuigd van het idee en je gaat direct ermee aan de slag door vanaf nu naast links naar je eigen website ook links te gaan delen van relevante content op externe websites. Maar zou het niet leuk zijn als je daar ook een stukje ‘personal branding’ aan toe te voegen? En op die manier toch jouw business onder de aandacht te brengen?
Daar zijn verschillende tools voor als Link.is bijvoorbeeld. Dat wordt steeds vaker gebruikt en plaats een soort eigen promobar bovenaan de pagina; maar heeft een nadeel dat ze niet altijd even goed werken, anderen erop in moeten loggen voor ze je link kunnen zien (spam dus). Verveld en meestal iets waar je pas (te) laat achterkomt:
@floornobels Even die Linksis uitschakelen?
— Bram Koster (@bramkoster) August 23, 2016
Ik heb de tool in het verleden ook eens geprobeerd (en snel weer uitgeschakeld). Als ik op de link klik krijg ik dit te zien:

Voorbeeld van contentmarketing tool Linkis.com
Niet wat je noemt uitnodigend. Als je geen account hebt krijg je dit:

Eerst Twitter toegang geven
Start A Fire
Maar er is een andere, soortgelijke, tool die ik nu al een tijdje gebruik: Start A Fire. Die doet iets soortgelijks, subtieler, dus minder irritant, en daarnaast ook nog eens zonder vervelende spamberichten dat je lid moet worden om de link te kunnen lezen!
In plaats van een paginabrede banner bovenaan de pagina krijg je een subtiele floating box rechtsonderin de pagina die ook nog eens meebewegen als de lezer scrolt:
Daarnaast krijg je in je dashboard handige stats die inzicht geven hoefaak erop geklikt werd, hoelang mensen op de de jouw gedeelde links bleven hangen etc:
Maar er is meer!
Start A Fire is goed doordacht. Zo kun je de tool koppelen aan allerlei socialmedia distributieplatformen:
Ik gebruik bijvoorbeeld Buffer om externe contentlinks via verschillende platformen te delen. En in de tool kan ik zelfs aangeven welke links NIET voorzien moeten worden van de Start A Fire promobox!
En het werkt:
Afgelopen week werd 11 keer op mijn call to action links geklikt, en in het totaal zelfs 225x. Aandacht voor mijn eigen content, die ik anders gemist had.
Dus als jij externe contentmarketing een goed idee vind, zoals ik ook, dan heb je nu een handige tool om daar meer uit te halen; benieuwd wat je er van vind, of jij andere tools gebruikt of jouw gedachten hierover… De comments zijn er voor 🙂