SocialRank: analyseer je volgers

All Followers Are Equal!“, herken je deze uitspraak? Ja, dan weet je dat daar daar nog iets achter hoort: “But Some Followers Are More Equal Than Others“. Inderdaad, een variant van de beroemde uitspraak van George Orwells ‘Animal Farm’. En hoewel inderdaad alle volgers gelijk zijn, kun je daar als je zakelijk actief bent iets aan toevoegen dat erop lijkt. Relevante volgers voor jouw niche/ product/ dienst zijn voor jouw doeleinden net iets belangrijker dan anderen; je bent tenslotte zakelijk actief. Maar wie zijn jou relevante volgers en hoe ‘ranken’ die? Daar heeft SocialRank nu een leuke uitbreiding van hun tool voor gemaakt!

Schermafbeelding 2014-08-03 om 11.06.53

Om gebruik te kunnen maken moet je eerst vragen of je toegang krijgt tot de beta van Socialrank.com. Dat is een simpele handeling en je krijgt bijna per omgaande toestemming om je account te connecten via OAuth.

Schermafbeelding 2014-08-03 om 11.08.44

Zoals je ziet krijg je direct al je volgers gerankt op de meest simpele eigenschappen, aantal volgers en KloutScore. Maar bovenin zitten een aantal operatoren waarmee je je volgers kunt groeperen:

Schermafbeelding 2014-08-03 om 11.10.11

De eerste selectie die je kunt gebruiken laat je kiezen tussen Engagement (hoeveel interacties heb je met dat account gehad), Best Follower, Most Followed en op alfabetische volgorde.

Maar het mooie is dat je daar andere metrics aan kunt toevoegen, zoals woorden in de bio:

Schermafbeelding 2014-08-03 om 11.12.28

En/ of locatie:

Schermafbeelding 2014-08-03 om 11.13.18

Zo kan ik dus kijken wie mijn meest engaged volgers zijn die socialmedia in hun bio hebben en die in een straal van 10 mijl van Utrecht afkomstig zijn:

Schermafbeelding 2014-08-03 om 11.15.09

Dat zijn de ‘standaard’ selecties, maar je kunt er nog diepere deelgroepen mee maken:

Schermafbeelding 2014-08-03 om 11.15.25

Afhankelijk van hoeveel volgers je hebt en hoe die hun bio’s ed hebben ingevuld kun je hier dus heel mooie analyses van je huidige volgers mee maken! Het is nog in beta, dus ik mag hier nog een paar wensen aan toevoegen.

Je kunt er daarna namelijk bijna niets mee, het zou handig zijn als je bijvoorbeeld de gevonden selecties in een lijst kon zetten. Ook de resultaten kunnen uitgebreider. Zo zou ik als ik op engagement zoek ook willen zien hoe die is opgebouwd, hoeveel gesprekken he ik met die accounts gehad. Reageren ze vooral op mijn tweets, of retweeten ze me (ook een vorm van interactie zoals ik laatst bij de nieuwe stats van Twitter liet zien).

Ook filters uitschakelen kan beter. Nu moet je als je een verkeerde keuze/ selectie gemaakt hebt helemaal van voor af aan beginnen. Filters per stuk uitschakelen kan (nog) niet.

De tool is, zoals gezegd nog in beta, en gaat binnenkort uitbreiden. In de linkernavigatie zit namelijk een onderdeel ‘Intel’:

Schermafbeelding 2014-08-03 om 11.20.02

Dat klinkt heel erg cool als je leest wat je dat gaat geven. En zoals je ziet heb ik daar ook al toegang voor gevraagd, maar nog niet gekregen. Als ik daar groen licht gekregen heb, dan komt er dus een deel 2. Maar ondertussen kun je met socialrank heel leuk spelen.

PS als je relevante volgers zoekt op basis van hun bio die je nog niet volgen op Twitter dan raad ik je Followerwonk aan, een enorm uitgebreide tool waar je uren mee zoet kunt zien.

Deel dit artikel met je volgers/ vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

2 comments on “SocialRank: analyseer je volgers”

  1. Pingback: Twitter helpt geverifieerde accounts met eigen settings | Herman vindt…

  2. Pingback: SocialRank: analyseer je volgers | Twitter ed |...

Comments are closed.