Promoted tweets straks ook op apps en sites van derden

Het is de logische stap die ik persoonlijk altijd al had verwacht. Volgens The Wall Street Journal heeft Twitter tijdens een presentatie aangegeven dat promoted tweets en alle andere promoted advertentievormen buiten het eigen app-eco systeem gaat aanbieden. Hoewel ik er persoonlijk geen voorstander van ben klinkt het als een logische vervolgstap…. Voortschrijdend inzicht in Update aan het eind…

promoted-tweetVideo

Zoals je waarschijnlijk weet worden op dit moment de advertentievormen van Twitter, verzameld onder de noemer ‘promoted producten’ alleen vertoond op de eigen apps van Twitter voor desktop, mobiel en het web; daarnaast is Hootsuite een partner die ook als enige promoted producten laat zien. Hoogsuite krijgt daarvan een deel van de inkomsten. Vreemd genoeg is Tweetdeck, dat ook eigendom is van Twitter, altijd buiten deze deal gehouden.

Maar ‘wij’ gebruiken veel meer verschillende apps dan die van Twitter. Ik gebruik bijvoorbeeld vooral┬áTweetBot en kijk alleen op de Twitter app als er iets wijzigt waarvan ik wil zien hoe het wekt en of ik het al heb. daarnaast gebruik ik TweetDeck en nog een paar tools die tweets voor me posten zoals Twopcharts clientsearch laat zien:

Schermafbeelding 2015-01-10 om 09.28.07

Dus Twitter laat een enorme hoeveelheid mogelijkheden om advertenties te tonen liggen. Maar daar gaat binnenkort misschien verandering in komen.

Volgens bekenden met de plannen zouden er al gesprekken gaande zijn met ESPN en Flipboard. Voorlopig hoef ik me dus voor Tweetbot geen zorgen te maken. Persoonlijk denk ik dat als ze echt werk gaan maken van advertenties verkopen via de apps van derden ze ook hun API-beleid moeten aanpassen (die van max 100.000 gebruikers), daarbij vind ik persoonlijk dat als ik betaal voor een app (in tegenstelling tot gratis) ik ook verschoond moet blijven van advertenties.

In de presentatie werd ook ingegaan op de nieuwe videoplannen van Twitter. Deze zouden ‘auto-play’ gaan ondersteunen. Dat klinkt als slecht nieuws voor adverteerders, die betalen namelijk per interactie en autoplay is kijken is interactie. Maar die kunnen gerust zijn, volgens de onbevestigde berichten zouden adverteerders alleen gaan betalen voor views die via de play-knop gerealiseerd zijn.

Update 11 januari 2015:

In voorgaand stuk heb ik het vooral over de promoted producten die via apps van derden getoond zouden kunnen worden. dat lijkt me nog steeds een kans die Twitter in de toekomst zou gaan uitrollen. Maar nadat ik op ‘publiceer’ had gedrukt bleef het maar in mijn hoofd rondspoken dat de partnerschap met ESPN daar weinig mee te maken zou hebben. ESPN heeft geen eigen app, dus hoe zou je dat moeten interpreteren. daar ben ik nu uit!

Advertenties worden nu in ‘onze’ timeline gepusht op basis van onze interesses om relevant te zijn. Maar met deze aankondiging zou ik me zo maar kunnen voorstellen dat advertenties via de timeline van bepaalde partneraccounts naar de volgers van die accounts als advertenties gepusht zouden kunnen worden. Een soort van advertorials om de oude termen van reclame maar eens tevoorschijn te halen.

In praktijk zou je dus als merk ervoor kunnen kiezen om jouw tweet/ boodschap via het account van ESPN naar mensen kunnen pushen die in sport geïnteresseerd zijn. Zelfs op momenten dat jouw sportfans engagement hebben met dat account omdat er in realtime een belangrijke wedstrijd plaatsvind.

Da klinkt het allemaal wat logischer. Neemt niet weg dat ik het shared revenue model nog steeds kansrijk acht, maar misschien iets meer in de toekomst…

Deel dit artikel met je volgers/ vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •