
Hashtag graffiti op straat
Op de 10e verjaardag van de hashtag is het handig om eens te kijken hoeveel hashtags je eigenlijk op elk platform moet gebruiken? En waarom?!
Een stukje geschiedenis van de hashtag…
De hashtag werd ‘uitgevonden’ door Chris Messina op 23 augustus 2007:
how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?
— Chris Messina ???? (@chrismessina) August 23, 2007
In deze tweet werkt de hashtag zoals wij hem inmiddels kennen en gebruiken. Maar in de periode dat Chris de tweet plaatste, moest je als gebruiker de hashtag kopiëren en in de zoekbalk plakken om zo te zoeken naar andere tweets die dezelfde codecombinatie van letters en cijfers met het #-teken bevatte. Pas toen Twitter het idee zelf omarmde, werd de hashtag automatisch een zoekopdracht!
Wat werkt wel en niet?
Hashtags worden dus automatisch een zoekopdracht, maar er zijn wel ‘regels’ waar je rekening mee moet houden:
- #happy2017 ✅
Cijfers en letters combineren kan. - #happy ✅
Alleen letters werkt ook. - #2017 ❌
Werkt niet! Een werkende hashtag moet minimaal één letter uit het alfabet bevatten, alleen cijfers gebruiken werkt dus niet. - @happy-2017 ✅❌
Hashtags mogen geen leestekens bevatten! In dit voorbeeld werkt het #happy gedeelte wel, maar daarna wordt de hashtag als zoekopdracht afgebroken, -2017 wordt dus niet meegenomen in de zoekopdracht - #????❌
Hoewel je op Twitter tegenwoordig kunt zoeken op emoji’s, kun je die (nog) niet combineren met een #-teken om er een hashtag van te maken.
Naar aanleiding van dit artikel kreeg ik de opmerking dat hashtags met alleen cijfers en emoji’s op Instagram wél werken! Dus zie #2017 en #❤️ op Instagram
Hoeveel hashtags per platform?
Hoewel ‘moet’ natuurlijk onzin is, je mag zelf weten wat je op social media doet of laat, zijn er wel veel onderzoeken die inzicht geven in wat wel en niet werkt op het platform waar je ze gebruikt.
- Twitter
Mede door de ‘schaarste’ aan ruimte is twee hashtags per update ideaal, of zo je wilt het maximum. Meer wordt gezien als ‘spammy’, met minder mis je kansen om extra publiek te bereiken. - Facebook
Hetzelfde gaat op voor Facebook, met één uitzondering. Hashtags worden op Facebook bijna niet aangeklikt, dus technisch werken ze wel, maar ook weer niet, omdat je er waarschijnlijk niet extra door gevonden wordt. - Instagram
Go Ahead! Hashtags op Instagram hebben een enorme vlucht genomen. 10, 20, 30 hashtags onder een update? Geen probleem lijkt het. Probeer het echter wel relevant te houden. Dus onder je post van je kat in het gras van de tuin kun je wel #cat, #catsofinstagram en #kitten plaatsen, maar met de hashtag #garden schiet je je doel een beetje voorbij. - LinkedIn
Omdat dit platform pas recent hashtags ging ondersteunen, zijn er geen data beschikbaar over wat wel en niet werkt. Maar uitgaande van de aard van het platform -zakelijk, informatief- zou ik aanraden om ook daar maximaal twee relevante hashtags in je post te plaatsen. - Pinterest
Pinterest lijkt qua gebruik van hashtags meer op Instagram dan op Twitter of LinkedIn. Dus als je relevante hashtags bij je post kunt plaatsen, doe dat dan vooral! Pinterest is een ontdekplatform, dus hashtags werken daar heel goed. - Google+
Hoewel Google+ inmiddels niet meer als sociaal netwerk ‘in the picture’ staat, wordt het nog veel gebruikt voor seo-doeleinden. Hashtags werken daar ook, dus ga vooral je gang, leef je uit, benieuwd of iemand klaagt ????.
Waar moet je op letten?
Er zijn twee dingen die je in de gaten moet houden als je hashtags in je socialmedia-updates gebruikt.
- Is het een bestaande hashtag?
Ben jij de eerste die de hashtag gebruikt? Tenzij je hem zelf ‘verzonnen’ hebt waarschijnlijk niet; maar controleer altijd even of een hashtag (anders dan voor de hand liggende opties als #socialmedia, #Twitter of #dtv) al niet eerder gebruikt werd en of die eerdere instanties geen inbreuk maken op je huidige doel. Een leuke hashtag die door alt-right of de porno-industrie gebruikt wordt, kan vervelende associaties geven. - Voegt de hashtag iets toe aan je update?
Hashtags kunnen jouw update onder ogen brengen van nieuwe potentieel geïnteresseerden en dus nieuwe volgers / vrienden / connecties opleveren. Maar zorg wel dat de hashtags die je gebruikt relevant zijn voor jouw onderwerp. Hashtags toevoegen alleen omdat ze vaak gebruikt worden roept alleen maar irritatie op bij degenen die de irrelevante update te zien krijgen.
Hashtags claimen
Iedereen kan elke hashtag gebruiken die hij of zij wil. Een hashtag claimen zoals je een url ‘bezit’ of een exclusieve naam op Twitter of Instagram is dus onmogelijk. Toch bestaan er platformen (TagDef.com, Twubs.com, Hashtags.org) waar je dat wel kunt doen! Waarom? Er is goede reden: seo! Als je jouw hashtag claimt op die sites, wordt daar melding van gemaakt! Op die manier, zeker als je je claim ook nog deelt via je eigen socialmedia-kanalen, duiken die claims op als anderen via Google of een andere zoekmachine zoeken naar de hashtag en/of de termen die je gebruikt om hem te beschrijven. Hashtags zijn handige aanvullingen op je socialmedia-update; ze geven je post meer bereik en de kans om nieuwe relevante doelgroepen te laten weten van je bestaan. Maar gebruik ze wel correct!
Het 'goed' inzetten van een #hashtag kan je zakelijk voordeel geven... Mits je het 'goed' doet! Klik om te Tweeten
De mensen van BrandMentions hebben een leuke tool die zelfs in de gratis versie hashtags tracking over verschillende platformen mogelijk maakt.