Win or Loose Flashmob

Flashmobs, iedereen kent ze toch wel? Op YouTube zijn er in ieder geval genoeg van te vinden. Maar toch vond ik er één die ik even voor het voetlicht wilde laten komen: Time to Change voor het kledingmerk Fletcher Jones, een gerenommeerd Australisch kledingmerk (since 1918).

Situatieschets: treinstation Melbourne, drukke ochtendspits, blaasorkest doet een leuk deuntje op een hoek. Blaasorkest zet swingende tune in en zo’n 50 mensen beginnen zich tot hun ondergoed uit te kleden…

Hieronder staat het filmpje; op zich een leuk idee. Ik denk dat hij in potentie voldoende punten heeft die voor een viraal effect zou kunnen zorgen. ZOU, want het ontbreekt op een aantal essentiële punten waar heel simpel een betere campagne door zou ontstaan.

  1. De link die aan het eind van het filmpje getoond wordt bevat geen klikmogelijkheid,
  2. daarnaast staat er niet bij tot wanneer een coupon aangevraagd kan worden.
  3. Op de website van Fletcher Jones staat geen link naar de campagne. De website van Fletcher Jones is overigens geheel in Flash (!) en onder een enkele url, dus niet te deeplinken en daarbij geen verwijzingen naar social media of wat dan ook).
  4. Ik moet dus handmatig kiezen voor een speciale campagnepagina.
  5. Op die campagnepagina kan ik twee verwijzingen naar Facebook en Twitter vinden. Beiden zijn er alleen om een tweet of update naar het respectievelijke sociale netwerk te sturen. Geen eigen pagina’s of accounts dus.
  6. Verder kan ik een PDF aanklikken en die uitprinten om in de fysieke winkel om te ruilen. Geen webshop aanwezig, dus terug naar de website om te kijken waar de Stores zijn.
  7. Op de ‘Offer’ pagina staat echter ook een actie waarbij ik $100,- in plaats van de (nu niet meer zo heel) speciale virale flashmop actie van $50,-. Ik voel me bekocht. Zouden de acties te combineren zijn tot $150,-…? Denk het niet. Overigens zou ik ook nog eens 20% korting kunnen krijgen indien ik lid wordt van hun club (opent in een nieuw venster, daarom wel te linken)
  8. Nieuwsgierig kijk ik naar de mannencollectie en zie dat die bestaat uit een afbeelding van een kledingrek, geen mogelijkheid tot detail, geen beschrijving, geen prijzen, niets nada niks nie.

Het lijkt me duidelijk, hier is een (wellicht prima) reclame bureau in actie geweest met een designer die een plug-in heeft om Indesignfolder naar een flashwebsite te exporteren. En daar hebben ze hoogstwaarschijnlijk te veel voor in rekening gebracht.

Het zoveelste bewijs dat er nog steeds bedrijven/ ondernemers zijn die zonder strategie klakkeloos geld op tafel leggen voor zaken waar ze geen verstand van hebben. Terwijl er zoveel meer mee te doen is.

Schakel bijvoorbeeld eens Foursquare in, claim je eigen locatie en wijs op de actie! Dat kan makkelijk, je kunt iedereen die incheckt in een zelf te bepalen straal op jouw actie opmerkzaam maken en het mooiste is: dat kost niets, maar geeft je wel net die extra uitstraling die je niet van een bijna 100-jarig bedrijf zou verwachten wellicht. En dan ga ik het maar niet hebben op alle gemiste kansen die ik in de opsomming al aanstipte.

Daarom denk ik steeds vaker dat sommige ondernemers eerst eens met een onafhankelijk Online Consultant zouden moeten praten voor ze hun geld op een nutteloze grote hoop gooien! En laat ik die nou één kennen 😉

Overigens bij het kijken naar Fletcher Jones viel me op dat een gelijknamige Mercedesdealer op één stond ik Google, en op Facebook en Twitter hebben ze ook accounts die de kledingzaak niet heeft…. Zou daar correlatie tussen zijn?

Deel dit artikel met je volgers/ vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

2 comments on “Win or Loose Flashmob”

  1. Pingback: T-Mobile maakt slechtste Flashmob Viral evah | /cc Couwenbergh Communiceert

  2. Pingback: Tweets that mention Win or Loose Flashmob « Herman vindt… -- Topsy.com

Comments are closed.