T-Mobile maakt slechtste Flashmob Viral evah

Ik heb hier al eerder een keer mijn mening over flashmobs beschreven, maar wat ik gisteren tegenkwam is denk ik de definitieve doodverklaring van de Flashmob als ‘viral. Nu vind ik sowieso dat bedrijven die denken dat ze met een leuk bedoeld filmpje op YouTube wel viral kunnen gaan getuigen van creatieve armoede, maar onderstaande poging van T-Mobile slaat toch wel alles. het is niet meer en niet minder dan de gebruikelijke dure overgeproduceerde commercial, maar dan nu een keer niet irritant tussen de film die je wilt zien, maar op YouTube. Poewee, erg 2.0 hoor… NOT

Om mijn ergenis te kunnen begrijpen dien je, sorry hoor, het filmpje minimaal 1x gezien te hebben. Sorry, het is niet anders, even doorbijten het doet maar even pijn:

T-Mobiele Flashmob Fail:

De video wordt gepresenteerd als een flashmob, dus kijken we eerst even terug wat een flashmob eigenlijk ooit was:

Een flashmob is een (grote) groep mensen die plotseling op een openbare plek samenkomt, iets ongebruikelijks doet en daarna weer snel uiteenvalt. Flashmobs worden veelal georganiseerd via moderne communicatiemiddelen zoals het internet.

Er vallen dus een aantal zaken op: grote groep mensen: check; plotseling; check min of meer; ongebruikelijk: check; uiteenvallen: no; georganiseerd via Internet: er zullen vast wel mailtjes heen en weer gestuurd zijn, maar no go.

Maar wat mij het meest stoort is dat een redelijk leuk initiatief hier door een commercieel bedrijf geprobeerd wordt uit te melken op een manier die alleen maar minachting voor ons uitdrukt.

De kracht van een flashmob is/ was namelijk dat zo’n event ons in raadselen achterliet. Het oogt geheel spontaan, je weet niet wie er wel of niet aan deelneemt, het laat je met een goed gevoel achter.

Maar deze blonde dames ogen verre van spontaan. Als je het filmpje kijkt zie je vele camerastandpunten. Dat kan als je met meerdere camera’s werkt, maar die zie je in de totaalopnamen niet. Dus deze flashmob is meermaals ‘spontaan’ opgenomen. Het ‘publiek’ is ook meermaals spontaan verrast en daarmee lijkt het veel op die spontane commercials zoals ook MediaMarkt en Jumbo die uitzenden (die recent hebben toegegeven dat het allemaal acteurs zijn in plaats van winkelend publiek of supermarkt bezoekes en personeel.

De enigen die dergelijke geënsceneerde flashmobs mag organiseren is Improv EveryWhere zoals @MartijnKonings hieronder opmerkt:

Dus bij deze de vraag aan alle ‘Paarse Broeken’: stop hiermee aub, het zal u veel latente fans opleveren, meer dan mét de filmpjes.

Deel dit artikel met je volgers/ vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

3 comments on “T-Mobile maakt slechtste Flashmob Viral evah”

  1. Pingback: Vergeet je traditionele CV, tweets en een SocialCV zorgen voor je nieuwe baan! - Whoopaa Blog Whoopaa Blog

  2. Bram Koster (@bramkoster)

    Ben het niet helemaal eens. T-Mobile heeft in het verleden nl. best coole flashmobs gedaan, ook met meerdere camerastandpunten en (dus) overduidelijk commercieel geproduceerd. Bekendste is deze op Liverpool station: http://www.youtube.com/watch?v=VQ3d3KigPQM. Het kán dus wel.

    Overigens lijkt dit door de stevige dames en de kleur van de jurken meer op een fleshmob dan een flashmob, maar da’s weer een heel ander verhaal…

Comments are closed.