Analyse #NEDMEX met OBI4wan's vernieuwde tool

Als ‘expert’ mag je af en toe als eerste spelen met leuke tooltjes die gebruikt worden in je werkveld, mij hoor je niet klagen. Dat was ook de reden dat ik sinds een aantal dagen toegang heb tot de vernieuwde interface van OBI4wan’s webmanagementtool. Let op, ik zeg met nadruk geen webcare, dat zou het tekort doen. Ik keek met de tool naar de wedstrijd Nederland – Mexico en kon daardoor enkele interessante bevindingen doen.

OBI4wan startscherm

Zoals gezegd is OBI4wan tegenwoordig meer dan een webcaretool waarmee je kunt monitoren wat er over je gezegd wordt in bronnen als Twitter, Facebook, LinkedIn; maar ook blogs en zelfs de commentaar van de Telegraaf… achter de betaalmuur!

Om de nieuwe opties  en wat OBI4wan allemaal kan te tonen keek ik naar de wedstrijd de eerste knock-out wedstrijd vanOranje afgelopen zondag. We beperken ons daarbij tot de wedstrijd zelf:

OBI4wan berichten per zoekopdracht2

Het hoogtepunt qua berichten lag op 19.00 uur toen de tweede helft begon zoals hierboven in het verloop is te zien, ook als we dat als staafdiagram tonen zien we dat daar de top ligt.

OBI4wan berichten

Maar zoals je hier ook ziet is het totale volume aan berichten na de rust meer dan tweemaal zo hoog als tijdens de eerste helft.

In het totaal werden meer dan 134 duizend berichten verzonden:

OBI4wan berichten taart

 

Het sentiment van de berichten laat OBI4wan ook zien, als eerste kijken we weer naar het verloop in tijd:

OBI4wan sentimentverloop

In taartdiagram zien we dat de meeste berichten als ‘neutraal’ geboekt staan. In de webcare omgeving kun je individuele berichten wijzigen qua sentiment als dat nodig mocht blijken:

OBI4wan sentiment

Maar waar spraken we dan over? Dat ontdekken we als we kijken naar de tagclouds van woorden en van hashtags:

OBI4wan hashtagcloud OBI4wan  tagcloud

Door op een term te klikken kun je dieper in die term duiken en een rapport oproepen dat alleen die specifieke term bevat.

Dat we verschillende tags per bericht gebruiken blijkt mooi uit onderstaande grafiek:

OBI4wan tag over time

 

Als je op de afbeelding klikt zie je een grote versie.

OBI4wan toont je ook wanneer het grootste volume aan berichten kwam. Nu redelijk voorspelbaar, maar in een andere situatie kan dat heel handig zijn om te bepalen wanneer jij je het best in de discussie kunt mengen:

OBI4wan tjden

Als tooltjesfan vind ik de applicatie-taart ook erg interessant. Opnieuw blijkt Twitter zelf met de eigen apps heer en meester:

OBI4wan aplcaties

En de iPhone lijkt het hier gewonnen te hebben van de Android telefoon.

Als je monitort voor je zakelijke account(s), dan wil je natuurlijk ook meer weten over wie de berichten plaatst, dat zie je in de top-auteurs:

OBI4wan auteurs en mentions

Daarnaast zie je wie het meest een mention kreeg.

Zoals gezegd kijkt OBI4wan verder dan Twitter alleen, dat zie je ook in het soort bericht:

OBI4wan bron soort

 

Dat Facebook verhoudingsgewijs laag scoort komt omdat die berichten niet allemaal openbaar zijn in tegenstelling tot Twitter. Maar je ziet nu ook de ‘andere bronen’ opduiken. Overigens kun je elke bron los van elkaar aan of uit zetten als je daar behoefte aan hebt.

Vanuit het rapport kun je de losse tweets ook bekijken op sentiment gescheiden:

OBI4wan tweets gesorteerdPer bericht kun je er eigen tags aan toevoegen om zodoende je eigen selecties achteraf terug te kunnen halen.

OBI4wan herkomst NL

Als laatste kijk ik even wie waar het actiefst was, dat blijkt vooral centraal Nederland te zijn, maar OBI4wan kijkt tegenwoordig ook over de grens en daar zien we dat onze Zuiderburen ook meejuichten:

OBI4wan herkomst B

Al met al is de nieuwste versie van OBI4wan weer helemaal bij de tijd en kan het de concurrentie met de vergelijkbare tools in NL perfect doorstaan.

 

Deel dit artikel met je volgers/ vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •