Twitter zoals het niet hoort

Sorry alvast voor wat vast wel een leuke tent zal zijn; en hoewel ik als ik in een kart zit ik bloedfanatiek word, ik ben geen regelmatige bezoeker van Traxx in Uden. En natuurlijk, als ik snelle karts als mijn core business zou hebben, dan zou ik ook social media inzetten. Ik denk dat je daarmee je doelgroep prima kunt bereiken, binden, conversaties aangaan, feedback krijgen én meenemen (!) en zo kan ik wel even doorgaan. Maar doe het dan wel goed, ook via social media krijg je maar eenmaal de kans om een eerste indruk te maken…

Een 'klacht' retweeten... is dat wel zo slim?

Bovenstaand image is een tweet die ik @TraXXUden stuurde. Ik zag dat ze me waren gaan volgen, leuk Uden dacht ik. Totdat ik het account verder bekeek. Plus 30 mensen volgen, geen volgers en nul tweets, zelfs geen bio. Starters dus waarschijnlijk. Maar zelfs starters zouden, zeker als ze professioneel met social media aan de slag willen, ook eerst strategische keuzes moeten maken en nadenken over de invulling. Dan krijg je niet dergelijke missers en kan een Twitter account bijvoorbeeld, perfect een waardevol onderdeel van je online communicatie gaan vormen.

Maar om een zoekopdracht naar Uden te doen en die allemaal te gaan volgen, lists  rond Uden van die mensen ontdekken en die vervolgens ook te gaan volgen is niet de manier. Zij wij jullie doelgroep?

Waarom niet een zoekopdracht rond 100 km van Uden met het keyword karten? Zou dat niet toevallig je doelgroep zijn? Of een iets bredere term, Stappen?

En als je van iemand dan een @mention krijgt, zoals ik deed met deze tweet, die eerlijk waar opbouwend en constructief bedoeld was, net zoals dit bericht eigenlijk, dat zou het leuk zijn als die persoon antwoord krijgt! Een serieus, of lollig; desnoods gewoon een bedankje.
Maar ga dan zeker niet het bericht retweeten? Dan vermoed ik namelijk een automatische bot die iedere mention gaat retweeten en dat is zo… Exibitionistisch; maar dan met een negatieve bijsmaak. Nu heeft het account nog niet zoveel volgers, dus de schade is beperkt, maar het geeft wel aan dat er echt een probleem is met de strategie.

Dat blijkt ook uit de website! In de in overvloed aanwezige keywords description kom ik echter ook: jewel experience, juwelen, maken, sieraden, kralen tegen? Waarom, wat heeft dat met karten te maken, en daarbij, zoveel keywords en zelfs dubbele komt niet doordacht over. En op de website ontbreekt elk social element, geen verwijzingen naar een Hyve, Facebook of Twitter account . En de links geven aan welke wél bestaan!

Maar een doelgroep en horecagelegenheid als deze met een ambiance als deze zaak heeft mis ik dat gevoel online. Binnen weten ze dat ranking, wedstrijdjes en scoreboarden belangrijk zijn! Vertaal dat naar online, laat finishfoto’s downloaden, maak een leaderboard, verwijs naar je social media kanalen. Het hoeft allemaal niet moeilijk en duur, begin klein en laat ze vragen om meer! Ik zie volop mogelijkheden voor een Foursquare Burgemeester en Specials. Stuur bijvoorbeeld een Foursquare Special met korting of een rondleiding ‘BackStage’voor de Burgemeester en een kortingsaanbod naar de zoekopdracht bekeuring!

Er is zoveel mogelijk, maar zonder strategie is het allemaal los zand en veelal verspilde tijd en moeite, terwijl er wél kansen liggen.

Jammer, maar wie weet binnenkort nemen ze contact met me op! Lijkt me leuk om dit bedrijf te laten zien hoe het ook kan, en beter volgens mij…

Deel dit artikel met je volgers/ vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

1 comment on “Twitter zoals het niet hoort”

  1. barbaraph

    Goeie benadering Herman! Helaas wordt je feedback vermoedelijk als kritiek ervaren. Aanpak van social mediagebruik van het kartcentrum lijkt te kloppen met de klok en de klepel, alhoewel… Hun werkwijze komt niet verder dan het ophangringetje van de klok.

Comments are closed.