Blog

Kauwgomkunst; valt dat onder crowdsourcing?

Eén van de spannende onderdelen van social media vind ik persoonlijk het idee van crowdsourcing; simpel gezegd het met elkaar werken aan een product of dienst, al dan niet voor geld. Hoewel het begrip pas sinds de laatste jaren in gebruik, of anders gezegd: in de mode, is geraakt is het eigenlijk de heruitvinding van iets wat al jaren gemeengoed is. In tal van culturen is het gebruik, nee, zelfs noodzakelijk dat kleine gemeenschappen elkaar helpen bij het uitoefenen van een taak die voor de individuele lid ervan te omvangrijk is.

Of het nu gaat om de Amish die gezamenlijk een huis bouwen of Indiase dorpjes waar gezamenlijk de oogst van verschillende boeren wordt verzameld. Al sinds het begin der mensheid werken we samen om dingen te realiseren, omdat we elkaar nodig hebben.

Read More

Vertaal paarse broeken praat

Paarse Broeken taalgebruik, GeenStijls voor alle marketingmensen, kan nogal eens hoogdravend, opgeklopt, onbegrijpelijk, doorspekt met vaktaal en kant nog wal rakend zijn. Dat geldt natuurlijk niet voor de klare taal van ondergetekende (ahum). Maar feit is dat elke beroepsgroep zijn of haar eigen jargon heeft. Uitdrukkingen en afkortingen die voor leken totaal onbegrijpelijk zijn, maar die vakgenoten exact op hun waarde en inhoud weten te schatten.

Read More

Scoren door niet te scoren

Wie heeft de meeste volgers, wie de meeste views, wat wordt het meest geretweet en vooral: Hoeveel ‘vrienden’ heb je op Hyves of Facebook. Het lijkt soms wel of social media alleen maar gaat om meer, beter, grootst. En als het dan op video’s aankomt is er maar één KING: YouTube. Niet voor niets heeft Google dat videoplatform gekocht terwijl ze zelf ook een platform voor video’s hebben.

Read More

Inzoomen op miljoen populairste websites

Alexa, de site die van duizenden, zoniet miljoenen, websites het verkeer meet onderzocht begin 2010 wat de miljoen meest bezochte websites waren. Op zich een leuke bezigheid als je toch op een enorme stapel data zit, maar wat ik vanmorgen zag maakt zo’n kale opsomming tot een spel waar je een paar minuten gefacineerd naar zit te kijken: Icons of The Web. Inzoomen op die miljoen websites en rondklikken naar vreemde, bekende of opvallende zaken. Het is zoiets als StumbleUpon in een plaatje!

Read More

Wat als Twitter… tot leven kwam?

Twee tweeps, @peoks en @sween, zijn twee nogal creatieve tweeps die op een gegeven moment dachten: “hoe zou het eruit zien als tweets tot leven kwamen?” Daartoe bedachten ze een filmproject; ze vroegen iedereen om hun favoriete tweet uit te beelden. Het maakte niet uit hoe, de enige harde voorwaarde is dat het de complete tweet en niets anders dan de tweet mocht bevatten.

Twitter komt tot leven in deze filmpjes

Read More

Even afreageren: waar blijft Nederlandse Spider-Man?

Ik spaar Spider-Mans… of eigenlijk moet ik zeggen spaarDE > v.v.t., want sinds enige tijd zijn de periodiek verschijnende comics van onze favoriete muurkruiper niet meer in de Nederlandse vertaling te krijgen. En dat terwijl er volgens mij heel wat Spider-Man fans in Nederland rondlopen die graag in één of andere vorm eens per maand of desnoods driemaandelijks een update van de webslingeraar zouden willen kopen.

Read More

ChatRoulette als Guerrilla marketingtool

Als je het afgelopen jaar niet onder een steen gezeten hebt dan ken je Chatroulette wel. Dat is een site waar je via de webcam volledig onbekende mensen kunt ontmoeten. Jammergenoeg zijn dat dan wel vaak naakte dikke manen die… nou ja, je kunt het je wel voorstellen. ChatRoulette maakte in NL doorbraak toen Alexander Klöpping het demonstreerde bij DWDD, en ja, daar zat een dikke man bij.

Read More