Twitter analytics heeft nu dashboard homepage

Sinds enige tijd heeft iedereen de beschikking over Twitters eigen statistieken. In eerste instantie gelanceerd voor adverteerders, maar sinds augustus vorig jaar voor iedereen beschikbaar. Aangezien ik best wel een fan ben van zowel twitter als stats heb ik die doorlopend open staan in een apart tabblad en kijk ik regelmatig hoe mijn tweets ‘het doen’. Maar vanmorgen was ik een beetje rond aan het kijken door te switchen van analytics.twitter.com (waar iedereen zijn stats kan zien) naar ads.twitter.com (het platform waar stats en advertenties samen vallen)en toen viel me een nieuw menustem op dat ik nog niet eerder zag en wow… Er is iets geheel nieuws (of iets wat ik lang over het hoofd zag): een homepage voor je stats met allerlei leuke info!

Schermafbeelding 2015-02-26 om 10.34.43

Volgens mij heb ik hier een primeurtje (bewijs van tegendeel is welkom hoor), want ik zag hier nog nooit een melding of screenshot van; zelfs niet op blogs als The Next Web, The Verge of TechCrunch en Mashable! En die zijn er meestal erg vroeg bij om dit soort dingen te ontdekken via hun uitgebreide netwerk.

Laten we eens kijken wat we hier krijgen…

Schermafbeelding 2015-02-26 om 10.46.37

Bovenin zie je de navigatie en een 28 dagen overzicht van je tweet stats in kleine grafiekjes en getallen. De trend van je tweets (wow, veel rode cijfers :-))

Daaronder krijg je een per maand overzicht:

Schermafbeelding 2015-02-26 om 10.48.44Dit ziet er leuk uit! Van boven naar beneden en van links naar rechts:

  • Top Tweet: Welke tweet ‘deed’ het het best deze maand op basis van impressies.
    Hmm, verwarrend, op basis van impressie lijkt deze idd te winnen, maar op basis van engagement niet echt ‘de beste’ en Twitter stuurt tegenwoordig toch zwaar op engagement in plaats van reach/ bereik.
  • Top Mention: Een spannende teaser van @jwalphenaar met een foto waarin ook @CorinneKeijzer figureert! (binnenkort meer over het hoe en waarom van deze fotoshoot!) De tweet kreeg 60 engagements, dus hier is dat wel de beslissende metric.
  • Reclame call2action: Twitter wil dat ‘we’ gaan adverteren. Snap ik; maar daaronder staat een stats overzichtje. De meeste ken ik of kan ik herleiden tot iets. Maar ‘Tweets linked to you’ snap ik niet? Geen mentions, die staan erboven, en ook niet mijn eigen tweets. Misschien tweets die linken naar mijn blogposts waarin de Cards zitten; zou kunnen, wie een goed idee heeft graag de comments gebruiken, dan leren we er allemaal van.
  • Top Follower: Dat zou eigenlijk Top New Follower moeten zijn. Maar welkom @Qwiqq met 148.000 volgers.
  • Top Media Tweet: het nieuws dat Twitter met een concurrent van Storify komt (helaas heb ik nog steeds geen toegang gekregen :-() Nu ook weer op basis van impressies
  • Top Card Tweet: welke tweet met mijn eigen Cards kreeg het meeste impressies. Het artikel over een tooltje dat ik ontdekte waarmee je de impact/ succes van tweets kan ‘meten’ voor je ze verzend.

En deze gegevens krijg je van elke maand; en omdat de pagina gebruik maakt van ‘infinite scroll’ (steeds nieuwe content zodat er geen ‘einde’ aan de pagina komt) gaat de geschiedenis terug tot de dag dat je voor het eerst inlogde op analytics.

Er mooi Twitter, leuk om te bekijken en van te leren.

Deel dit artikel met je volgers/ vrienden
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

3 comments on “Twitter analytics heeft nu dashboard homepage”

  1. Pingback: Twitters Tweet analyse platform aangepast | Herman vindt…

  2. mackaaij

    Dat ziet er leuk uit inderdaad! Nog niet eerder gezien. Ik heb het niet in mijn account overigens dus denk dat ze het testen of langzaam uitrollen.

  3. Pingback: Twitter analytics heeft nu dashboard homepage |...

Comments are closed.